Trollhättan stad är en av Sveriges mest segregerade städer. I samarbete med Högskolan Väst och samverkansarenan Wexsus vill vi forma en kunskapsallians mellan forskning och praktik för att mobilisera resurser och stimulera nya arbetssätt i arbetet med en av vår tids största samhällsutmaningar. Till att börja med fokuserar vi särskilt på barn och ungas situation och uppväxtvillkor.
Första delen av denna serie har temat ungas fritid och organisering, med särskilt fokus på hur vi kan förbättra situationen för barn och unga i strukturellt missgynnade områden. Vi utgår från forskning och erfarenheter från konkreta insatser som genomförts i Trollhättan, Göteborg och Borås men fyller på med erfarenhet som finns hos dig som deltar.
Program
Incheckning
Frukostmacka, kaffe & mingel
Välkommen & introduktion
Maria Jakobsson, Hållbarhetschef, Trollhättan Stad
Fredrik Christensson, Vice rektor för samverkan, Högskolan Väst
Caroline Petersson, Samverkanskoordinator, Wexsus
Vad säger forskningen om barn och ungas livsvillkor, fritid och organisering i strukturellt missgynnade områden?
Jonas Lindbäck, doktor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
Exempel på insatser för att utjämna skillnader i barn och ungas uppväxtvillkor i Göteborg, Borås och Trollhättan
Exempel 1: 'Skola som arena' i Göteborg & Borås
- Helene Fransson, doktorand vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
Forskar om 'Skola som arena' som ett exempel på hur samverkan förväntas lösa vad som definieras som sociala problem i strukturellt missgynnade områden. - Louise Yngve, forskare vid Institutionen för arbetsliv och välfärd, Högskolan Borås
Forskar om det organiserade civilsamhällets möjlighet till inflytande och delaktighet i 'Skola som arena' i Borås. - David Nilsson, Samordnare för 'Skola som arena', Socialförvaltningen Nordost, Göteborgs stad och Borås stad
Exempel 2: Skolstängning som verktyg för ökad likvärdighet, Trollhättan
- Ylva Svensson, docent i psykologi med fokus på barn och unga, Högskolan Väst
Forskar om identitetsutveckling och fokuserar på aspekter av tillhörighet, inkludering och sammanhangets inverkan på hur unga formar sina identiteter. - Karin K. Flensner, docent i utbildningsvetenskap
Forskar om hur utbildning och samhälle möts i klassrum, skolorganisationer och civilsamhället. - Daniel Engelin, Avdelningschef på Utbildningsförvaltningen, Trollhättan Stad
Exempel 3: För tjejer av tjejer: Betydelsen av ambassadörer och mentorskap för tjejers delaktighet i fritidsaktiviteter.
- Ylva Svensson, docent i psykologi med fokus på barn och unga, Högskolan Väst
Presenterar delar av nya rapporten “Inkludering och delaktighet i kultur och fritidsverksamheter” - Kultur- och fritidsförvaltningen, Trollhättan stad (presentatör meddelas senare)
- Tjejsatsningen, RF-SISU Västra Götaland (presentatör meddelas senare)
Dialog-café för kunskapsutbyte och förändring
I denna avslutande del tar vi på ett strukturerat sätt vara på vad på den samlade kunskap och erfarenhet som finns i rummet, och diskuterar vad vi kan göra annorlunda i arbetet framöver. Vi kommer att diskutera i mindre grupper utifrån några i förvald definierade frågeställningar.
- Caroline Petersson, Wexsus (facilitering av dialog-café)
- Shams Faraj, Anna Bergkvist och Sofie Hagström, samtalsvärdar Trollhättan Stad
Tack för idag & information om vad som händer nu
Trollhättan Stad, Högskolan Väst och Wexsus