Utbildningssamverkan | WEXSUS
Bild
Studenter arbetar med globala målen
I pilotprojektet Uppsatskluster för hållbar omställning matchas studenter från olika discipliner och program hos våra tre lärosäten i blandade grupper, det vi kallar uppsatskluster, där varje kluster tillsammans angriper en komplex hållbarhetsutmaning på uppdrag av en eller flera externa samhällsaktörer i Västsverige.
Foto: Hugo Gustafsson
Länkstig

Utbildningssamverkan

Genom utbildningssamverkan skapas en plattform där studenter, lärare och externa organisationer kan mötas för att tillsammans driva förändring. Wexsus arbetar för att stärka studenters kompetens och samverkansförmåga, koppla ihop utbildningar med verkliga samhällsutmaningar och utveckla former för kunskapsutbyte mellan akademi och omvärld. Genom att fylla gap i dagens utbildningsstrukturer skapar vi möjligheter för perspektivrikedom och ökad omställningstakt.

Vår utgångspunkt är att samverkan med studenter kan ge organisationer i offentlig och privat sektor nya insikter och perspektiv som bidrar till att öka takten i omställningen.

Vi arbetar med lärare och studenter inom Chalmers, Göteborgs universitet och Högskolan Väst för att utveckla former för samverkan i nära samarbete med utbildningarna.

För utbildningsansvariga, lärare och programsamordnare inom akademin

Hur kan vi ge studenter de verktyg och den samverkansförmåga som krävs för att bidra till en hållbar omställning? Wexsus stödjer lärare och utbildningsansvariga vid Chalmers, Göteborgs universitet och Högskolan Väst i att integrera externa samarbeten i undervisningen. 

Vi skapar forum för utveckling av samverkansprojekt, kopplar samman utbildningar med samhällsutmaningar och stärker möjligheterna till tvärvetenskapliga kunskapsutbyten. Genom att öppna upp utbildningen för samverkan med externa aktörer kan vi öka studenternas engagemang, bredda perspektiven och stärka utbildningens relevans i en snabbt föränderlig värld.

För dig som är student och vill stärka din roll i omställningen

Vi vill utveckla en miljö för dig som inte nöjer dig med enkla svar. För dig som vet att verkliga hållbarhetsutmaningar är komplexa, mångfacetterade och ibland motsägelsefulla – och som vill lära dig att navigera i den verkligheten.

Här möter du andra ambitiösa studenter med olika bakgrunder och idéer för att tillsammans utforska hur dessa frågor hänger samman, påverkar varandra och ibland står i konflikt. Du uppmuntras hitta dina egna hjärtefrågor och växer genom att samarbeta med andra som utmanar dig lika mycket som du utmanar dem

På en arbetsmarknad i förändring blir de här förmågorna allt viktigare. Genom att möta andra som tänker olika stärker du din egen roll i omställningen – och ökar din relevans i framtidens arbetsliv.

För externa aktörer – samarbeta med studenter för en hållbar omställning

Vill ni få nya perspektiv på era hållbarhetsutmaningar och samtidigt bidra till att framtidens kompetens utvecklas? Wexsus skapar mötesplatser där företag, offentlig sektor och civilsamhälle kan samverka med studenter inom Chalmers, Göteborgs universitet och Högskolan Väst. 

Genom att delta i samverkansprojekt, caseutmaningar eller mentorskap kan ni få insikter från nästa generations förändringsledare samtidigt som ni stärker er egen omställningsförmåga. Vi tror på ett ömsesidigt utbyte där både studenter och externa parter lär av varandra – och tillsammans kan vi öka takten i den hållbara omställningen.

Är ni intresserade av att samarbeta med studenter och få nya perspektiv på era hållbarhetsutmaningar? Kontakta oss för att inleda ett samarbete.

Våra principer för utbildningssamverkan

För att utbildningssamverkan ska bidra till den hållbara omställningen utgår vi från några grundläggande principer. Genom att arbeta utifrån dessa principer säkerställer vi att utbildningssamverkan blir en drivkraft för förändring och ger både studenter och samhället de verktyg som krävs för att öka takten i omställningen.

  • Studenter är en viktig kraft för omställningen – Dagens studenter har med sig djupa kunskaper om hållbar utveckling och kan bidra med nya perspektiv i samarbeten med externa aktörer.
  • Ömsesidigt lärande skapar värde – Vi tror på ett utbyte där studenter, akademi och externa organisationer lär av varandra för att tillsammans hitta lösningar på komplexa samhällsutmaningar.
  • Perspektivrikedom är avgörande – Hållbar omställning kräver insikter från alla akademiska fält. Genom att sammanföra olika discipliner skapar vi en bredare förståelse och fler möjligheter till innovation.
  • Vi fyller de luckor som behövs för omställningen – Vår roll är att komplettera akademins strukturer genom att utveckla nya former av samverkan och holistisk hållbarhetskompetens.

 

Akademisk referensgrupp för utbildningssamverkan

Ulrika Lundqvist, Chalmers
Roland Barthel, Göteborgs universitet
Johanna Eliasson, Högskolan Väst